LEXUS LANSERER SPORTSYACHT-KONSEPT
OPPRINNELSEN
For noen år siden inviterte Toyota Marine Department TMC-sjefen Akio Toyoda til å tilbringe flere dager på vannet med å kjøre den nye Ponam-modellen innen premiumyachter som snart skal lanseres i Japan. I egenskap av mestersjåfør ble Akio Toyoda inspirert av effekten til turbodiesel-drivkildene og sjøegenskapene og stabiliteten til den avanserte skrogdesignen. Og som Chief Branding Officer i Lexus International, verdsatte han også potensialet til en kraftig yacht i premiumklassen som et tilskudd til Lexus-lilvsstilen.
Dette fikk Marine Department til å tenke på nytt når det gjaldt hvordan en kraftig yacht i premiumklassen kunne utvide Lexus-merket til nye områder innen livsstil og rekreasjon. 12. januar 2017 avslørte Lexus resultatet av dette prosjektet: Et funksjonelt konsept for en Lexus sportsyacht, på Di Lido-øyen på Biscayne Bay, Miami Beach, Florida.
DESIGNEN
En beskrivelse for en åpen sportsyacht for dagsturer med seks til åtte gjester, drevet av doble, kraftige Lexus V8-motorer og med avansert styling og sjøegenskaper ble overrakt Lexus Design Centre i Toyota City, Japan.
Sommeren 2015 ble konsepter fra designteamet evaluert av Senior Managing Officer Tokuo Fukuichi, Chief Officer of Global Design og President of Lexus International Co., Senior Managing Officer Shigeki Tomoyama, sjef for Toyota Marine Department og President Toyoda.
«Dette prosjektet er verdifullt for oss, da det pirrer vår kreative energi og skyver vår fantasi mot design- og livsstilsmuligheter innen andre områder enn det som gjelder bil.» Dette forslaget ble videreutviklet i løpet av 2015 etter hvert som Marine Department utviklet konstruksjonen og marinesystemer om bord.
Lexus' sportsyacht som ble avduket i Miami er et spesialutviklet engangsprosjekt som det ikke er planer om å produsere. For å produsere dette enestående eksemplet valgte Marine Department Marquis-Carver Yacht Group i Pulaski, Wisconsin, USA, basert på deres rent tekniske og produksjonstekniske muligheter, og deres ferdigheter innen store, håndlagde komposittstrukturer.
FUNKSJONENE
I designen bak Lexus Sport Yacht-konseptet er øvre dekk og ytre skrog sømløst formet rundt den indre strukturen, og hver del er en enkelt, massiv håndlaget kompositt av todelt polyuretan epoxyharpiks forsterket med håndbearbeidet karbonfiberduk, et komposittmateriale som heter CFRP, eller «carbon-fibre reinforced plastic».
CFRP er teknologien som brukes i strukturen til løpsbiler og superbiler som Lexus LFA, fly, konkurranseski og -sykler og konkurranseseilbåter i verdensklasse.
Lexus Sport Yacht-konseptets unike CFRP-konstruksjon sparer nesten 1000 kg sammenlignet med en lignende yacht i FRP («fiberglass reinforced plastic»). Designen av undervannsskroget er delt inn i trinn for å redusere motstanden og forbedre sjøegenskapene ved høye hastigheter.
Konseptet drives av doble 5,0-liters V8-bensinmotorer, basert på den kraftige 2UR-GSE-motoren i kupémodellen Lexus RC F, sportssedanen GS F og den nye touringmodellen LC 500.
Hver motor produserer over 440 hestekrefter / 446 DIN hk / 328 kW, som får yachten opp i hastigheter på opptil 80 km i timen (43 knop) via et par hydraulisk kontrollerte innenbords/utenbords hekkdrev. En baugpropell med joystickstyring er til hjelp når du legger til.
Kapteinen kontrollerer og overvåker systemene om bord fra en fargeberøringsskjerm i styrhuset. Skjermer viser GPS-navigasjon, digitale sjøkart, overflateradar, undervannssoner, lys- og underholdningssystemer. Kapteinstolen kan justeres elektrisk, og armlenene folder seg ut til å bli seter på begge sider til dine spesielle gjester.
Passasjerkahytten foran inviterer deg inn med luksuriøst Lexus-skinn med tre- og glassdetaljer. Med ståhøyde, sofa med plass til seks personer og et bord og klimaanlegg skapes et komfortabelt miljø for intime selskaper.
Byssa er utstyrt med en toplaters komfyr, vask og kjøleskap, og et vakkert utført bad som er utstyrt med dusj.
Et integrert lyd- og bildesystem er helt på nett, med 4G Wi-Fi og WAN. Lydgjengivelsen er det Revolution Acoustics som står for med overflatemonterte drivere som bruker takpanelet som kabinett, drevet av en digitalforsterker fra Mark Levinson® Reference.
BAKGRUNNEN
Lexus er en del av Toyota Motor Corporation og ble grunnlagt i 1989 for å utvikle og produsere de fineste bilene som noensinne er laget, med en forpliktelse om å levere det høyeste nivået inne kundeservice. Lexus International ble utnevnt til et selskap i selskapet i 2011 for å koordinere all sentral strategi, planlegging, design, utvikling og produksjon for merket.
Marine Business Department i Toyota Motor Corporation (TMC) ble grunnlagt i 1997 for å utvikle yachter i premiumklassen ved hjelp av avansert teknologi og metoder for kvalitetskontroll som perfeksjoneres i produksjonen av Lexus' luksusbiler. Toyota Marines Ponam-utvalg har omfattet sportsfiskebåter i glassfiber i lengder på 26 og 28 fot, samt cabincruisere i luksusklassen i lengder på 31, 35, 37 og 45 fot, med kraftige og stille skrog i helsveiset A5083 aluminiumlegering.
Ponam-modellene drives av høyeffektive turbodieselmotorer som er basert på motorene i Lexus GX 300d (3,0-liters turbodiesel, 4-sylindre) og LX 450d (dobbel-turbodiesel 4,5-liters V8).
Toyota Ponam-modellene er markedsledende innen premium yacht-bransjen i Japan. Fra 1998 til 2002 drev Toyota Marine også med utvikling og produksjon av Epic-serien av båter i glassfiber for vannski- og wakeboardkjøring, først og fremst for USA-markedet, og alle ble drevet av den 4,0-liters 1UZ-FE DOHC bensin-V8 fra luksussedanen Lexus LS 400.
Marquis Yachts, LLC, er et uavhengig, privateid selskap i Pulaski, Wisconsin som designer, utvikler og markedsfører merkene Marquis Yachts og Carver Yachts. Toppen av Marquis-utvalget er en 73-fots, treetasjers luksusyacht med skrog, dekk og overbygning i FRP (fiberglass reinforced plastic).