Skip to Main Content (Press Enter)
OPPDAG LEXUS

HISTORIEN BAK NAVNET LEXUS?

Lexus har alltid vært synonymt med kvalitet, innovasjon og pålitelighet. Dette har det blitt skrevet mye om før, som du kanskje har lest.

Men hvorfor heter Lexus «Lexus»? Egentlig var det konkludert at Lexus skulle hete noe annet, men man måtte endre planene grunnet en amerikansk TV-serie. Hvorfor? For å få svaret må vi dra noen år tilbake i tid.

Opprinnelsen

Året er 1983. I Japan har Super Mario akkurat blitt lansert og Tokyo Disneyland åpner dørene for første gang. På et av Tokyos mange hoteller, bak lukkede dører, foregår det et topphemmelig møte med kodenavn F1, «Flagship 1» – hvor kun et lite utvalg personer deltar.

Toyota Motor Corporations styreleder, Dr. Eiji Toyoda, har samlet et stjernelag av strateger, ingeniører og designere som skal løse utfordringen:

“Kan vi lage en luksusbil som blir den aller, aller beste på markedet?”

Målet var å skape en bil som kombinerte overlegen kvalitet og ytelse med det beste en kunne tenke seg av komfort. Flere var skeptiske til Toyodas ambisjoner, også internt.

Hvordan skulle et japansk bilmerke, helt uten erfaring med luksusbiler, lage verdens beste bil? Til tross for skepsisen var F1-teamet sikre på at de ville lykkes.

Prosessen

Det hele startet med grundige markedsundersøkelser og intervjuer av luksuskundene, særlig i USA. Hvem var de? Hva så de etter i en bil? Hvordan bodde de? Hva jobbet de med? Hva var viktig for dem?

Mens undersøkelsene pågikk, ble alle designerne og ingeniørene invitert til å bo i store herregårder og luksushoteller i USA. Dette for å leve som sine potensielle kunder og virkelig forstå hva som var viktig for dem ut ifra livsstilen.

Etterhvert identifiserte man mange kriterier som måtte innfris. Den beste bilen en kunne se for seg måtte ha:

  • Gode kjøreegenskaper
  • God støyisolering
  • God og ergonomisk interiørkomfort
  • Være laget av kvalitetsmaterialer
  • Uslåelig pålitelighet
  • Toppmoderne teknologi – inkludert et bra multimedia- og lydsystem, klimaanlegg og nyskapende sikkerhetsfunksjoner.


Med kundens kriterier på plass, vokste F1-teamet fra en håndfull mennesker til over 4000 involverte, deriblant 60 designere, 1400 ingeniører, 2300 teknikere, markedsførere, prosjektledere og kvalitetskontrollører.

Psst! Visste du at Norges mest fornøyde bileiere kjører Lexus? Les mer her (Opens in new window).

Verdens beste bil blir til

Ichiro Suzuki, F1-prosjektets sjefsingeniør, hadde en urokkelig visjon om hvordan bilen skulle bli, og blånektet å inngå kompromisser.

Suzuki drømte om et kjøretøy som kunne nå en topphastighet på 250 km/t, med et forbruk på 10,5 l/100 km. Og støynivået i kupéen skulle ikke overstige 58 dB ved 100 km/t, som krevde banebrytende teknologi.

Da ingeniørene sa at visjonen hans var umulig, svarte han alltid med et bestemt "Jo!"

Bildetekst: Den nye bilen måtte ha en luftmotstandskoeffisient (Cd) på mindre enn 0,29, langt bedre enn datidens standard.

Toyotas produktutviklingsdirektør, Akito Takahashi, mente sjefsingeniørens ambisjoner var ren stormannsgalskap. Til tross for at de hadde verdens beste produksjonslinje, ville det ikke være nok til å realisere den ambisiøse ingeniørens visjon. Ingen Toyota-modell, bortsett fra Supra, kunne kjøre raskere enn 175 km/t. Men Suzuki tok ikke nei for et nei. Inngikk han kompromisser, ville han bare ha skapt atter en vanlig bil. Dermed nektet han å forlate kollegaens kontor før Takahashi gikk med på å lage minst én motor.

De neste fire årene (1983–1987) ble over 400 prototyper bygget, 100 krasjtestet, og 4,3 millioner testkilometer tilbakelagt på tvers av Japan, USA og Europa.

Lexus
Lexus

Den nye bilen ble utsatt for alle tenkelige kjøreforhold: fra isete vinterveier og grusete ørkenområder til moderne motorveier.

Etter fire år med intensiv testing og utallige grensesprengende nyvinninger, ble den endelige modellen født: LS 400. En luksus-sedan med en 4,0-liters V8-motor – som satte en helt ny milepæl for hva en luksusbil kunne være.

For å komme til en ferdig bil hadde F1-prosjektet kostet over én milliard dollar, og dermed var det større kostnader og flere ingeniører involvert i å utvikle Lexus LS 400 enn det var i utviklingen av Boeing 747.

Bildetekst: Sjefsingeniøren selv, Ichiro Suzuki, med LS 400.
Bilen som en gang virket som en fjern drøm, ble en realitet gjennom ren viljestyrke og innovasjon – men merkevaren manglet fortsatt et navn.

Calibre? Chaparel? Eller noe helt annet?

Flaggskipmodellen var klar, men navnet på bilmerket manglet. Derfor henvendte Toyota seg til konsulentbyrået Lippincott & Margulies, spesialister innen merkevarestrategi, med oppgaven:

“Finn et navn som kan representere luksus og kvalitet over hele verden”

Navnene måtte gi assosiasjoner til eksklusivitet og kvalitet, være enkelt å uttale på flere språk – og være fritt for negative koblinger.

Byrået tok oppgaven på strak arm, og kom tilbake med 219 forslag, hvor de fem beste var: Verone, Chaparel, Calibre, Vectre og Alexis.

  • Sistnevnte ble en soleklar favoritt. Det var enkelt, moderne og nesten perfekt – men lignet for mye på et personnavn. En av de største bekymringene var at det kunne knyttes opp til den notoriske karakteren Alexis Carrington, fra datidens populære TV-serie: Dynastiet. I store deler av verden var den fiktive karakteren Alexis nærmest forhatt. Man måtte rett og slett velge et annet navn.

    Dermed ble ‘A’ senere til ‘L’, ‘I’ ble til ‘U’ og Lexus ble født.

    Lexus var altså aldri et av de originale forslagene, men ble en sikker vinner. Det finnes teorier om at Lexus er en forkortelse av «Luxury EXports to the US», men det er ikke riktig. Ordet Lexus i seg selv betyr ikke noe på noen språk, men kan på mange språk minne om ordet luksus – og ikke minst er det enkelt å uttale.

    Alt var klart for lanseringen i 1989. Lexus LS 400 ble en umiddelbar suksess, med nesten 3000 solgte eksemplarer den første måneden. Dette markerte starten på en ny æra for luksusbiler, der Lexus satte standarden for kvalitet og innovasjon – en arv merket har videreført, helt frem til i dag.

Utforsk våre modeller

RZ – Flaggskipmodellen

Vårt helelektriske flaggskip, RZ, er kort oppsummert elbil på sitt mest spennende og kan både leveres som forhjulstrekk (RZ 300e) og firehjulstrekk (RZ 450e).

UX – Vår minste SUV

UX 300e er vår minste elektriske SUV, og kommer selvfølgelig med den velkjente Lexus-kvaliteten, -komforten og -kjøreegenskapene du forventer.