Lexus markerer et suksessfullt og eksklusivt samarbeid med lydspesialisten Mark Levinson som har levert fremragende lydanlegg til Lexus i mer enn to tiår.
Verdens musikkdag (21. Juni) oppfordrer mennesker verden over til å nyte å lage og dele musikk sammen. For Lexus er det en anledning til å feire det eksklusive og langvarige partnerskapet med Mark Levinson, produsenten av førsteklasses lydanlegg som har bragt fremragende musikk til millioner av Lexus-sjåfører og passasjerer.
I mer enn 20 år har Lexus og Mark Levinson (et av flere prestisjemerker under paraplyen til HARMAN International) hevet listen for kvaliteten til lydanlegg i bil. I dag utvikles skreddersydde anlegg for hver ny modell, anlegg som drar veksel på stadig mer avansert teknologi for å gi den beste lydopplevelsen til alle i bilen. Og det er sant på tvers av musikkpreferanser: storslagenheten til en konserthall, intimiteten i en jazzklubb eller spenningen man opplever på en stadionkonsert – lydgjengivelsen gir deg en følelse av å være til stede der det skjer.
De siste fruktene av partnerskapet vil bli offentliggjort senere i år med lanseringen av to helt nye SUVer – den nye generasjonen av RX og den banebrytende elbilen RZ.
«Det er egentlig et partnerskap som begynner med forståelsen for visjonen for bilen og de som sitter i den,» forklarer Savion Thompson, akustikkingeniør hos Mark Levinson. «Teamet vårt gjør et poeng av å lære tidlig hva en modell betyr for Lexus når vi utvikler et system som forsterker denne visjonen.»
“Vi lytter mye – til sjefsingeniørene, fabrikkarbeiderne og forhandlerne, og så til kjøperne. En del av min jobb er å vite hva som finnes dere ute, men enda viktigere er det å velge det som passer for bilen. Det er en prosess som krever deltagelse fra hele teamet og konstant feedback ved hvert sjekkpunkt, og vi følger en filosofi om konstant forbedring, eller kaizen», fortsatte Thompson.
Synergiene mellom selskapene inkluderer det faktum at begge tar mål av seg å levere på de høyeste standardene. «Vi jobber for å være det beste lydselskapet i verden», sier Kyle Roche, senior global ,markedssjef hos HARMAN. «Med mål om å levere nær null prosent harmonisk avvik og krystallklar akustisk ytelse, sammenfaller våre og Lexus’ mål godt. Det er en av grunnene til at partnerskapet har vart i mer enn 20 år.»
I et av de nyeste lydanleggene var fokuset i utviklingen å bruke den nye PurePlay-arkitekturen til å lage en 7.1 surroundlyd-effekt som sørger for at lyden i høyde med lytterens øre og som løfter lytteopplevelsen over det som kan forventes fra lydanlegg i bil. Dette er også en refleksjon av hvordan lyd og lydkvalitet bidrar til Lexus’ berømte ‘omotenashi’ gjestfrihetsprinsipper, og får folk til å føle seg hjemme i bilene sine.
Arbeidet med å designe lydanlegg begynner gjerne rundt fem år før en modell lanseres på markedet, og involverer tett dialog og oppfølging selskapene imellom, blant annet om form og størrelse på bilen.
Et mål er å finne den riktige balansen mellom ytelser og effektivitet. «Bilprodusenter streber etter å skape mer med bruk av færre ressurser, og multimediesystemet er ikke noe unntak. Hver millimeter med plass og hvert gram med materialer må vektes mot en klar idé om verdien det tilfører», sier Thompson.
PurePlay-anlegget har syv 90mm høyttalere strategisk posisjonert i kupeen som er designet for å heve lydopplevelsen. I tillegg er det en subwoofer og 8x9 door woofere og en helt ny, helt diskret 12-kanals forsterker.
Fra Lexus’ side verdsettes Mark Levinsons bidrag til kvaliteten og appellen til bilene høyt: «Gjennom to tiår har våre to selskaper utviklet seg side om side med våre delte verdier om presist håndverk, innovasjon og en fremragende opplevelse for kundene våre,» sier Spiros Fotinos, Sjef for Lexus Europa. «Med hver ny modell har vi, takket være Mark Levinsons lederskap innen lydteknologi og dype forståelse av våre verdier som et globalt luksusmerke, kunnet levere en mer oppslukende og givende lytteopplevelse.
For mer informasjon, vennligst se https://www.lexus.eu/car-models/