Testsyklus
Dynamiske tester som er mer representative for virkelig kjøreatferd.
Testsyklus
Dynamiske tester som er mer representative for virkelig kjøreatferd.
Kjørefaser
Flere dynamiske faser: 52 % bykjøring og 48 % landeveiskjøring.
Gjennomsnitts- og maksimumshastighet
Gjennomsnittshastigheten er 46,5 km/t (en økning på 12,5 km/t), mens topphastigheten er økt til 131 km/t.
Girskifter
Alle bilene har forskjellige, ikke faste, girskiftpunkter.
Syklustid
Testen varer i 30 minutter, en økning på 10 minutter.
Syklusdistanse
23,25 kilometer, mer enn dobbelt så lang som den gamle distansen.
Ekstrautstyr
Ekstrautstyr (som påvirker CO2 og forbruk) er tatt med i betraktningen.
Testtemperaturer
Målingene tas nå ved 23 grader C (og CO2-verdier korrigert til 14 grader C) mot 20–30 grader C.
Mellom september 2017 og september 2018 må alle nye biler overholde WLTP-testprosedyren (lette nyttekjøretøy vil følge ett år senere). For Lexus er RC F den første modellen som sertifiseres etter WLTP modellen, noe som skjer i fjerde kvartal 2017.
Hos Lexus hilser vi overgangen til WLTP velkommen, fordi kundene våre får et mer nøyaktig grunnlag for å beregne drivstofføkonomi og utslipp. Som ledere innen ren kjøring har vi tilbragt tiår med å utforske hvordan vi skal lage biler som er snillere mot miljøet, blant annet gjennom utvikling av en hybridteknologi som har bevist sin verdi når det gjelder å redusere drivhusgassutslipp, og som bidrar til et mer karbonfritt samfunn.
Dr. Johan Van Zyl, President og CEO for Toyota Motor Europe
De nye WLTP-testene vil sikre at laboratoriemålingene nå gjenspeiler de situasjonene du vil oppleve i hverdagen, på en bedre måte. Dette innebærer at drivstofforbruk og utslippsverdier for nye biler er mye mer representative for det du faktisk vil oppnå.