FORDI KJØREOPPLEVELSEN ER ALT

RZ

DU BESTEMMER – FORHJULSTREKK ELLER FIREHJULSTREKK

Den populære RZ er vårt elektriske flaggskip, og er tilgjengelig som RZ 300e (2WD) og RZ 450e (4WD). Begge modellene har det samme, markedsledende komfort- og kvalitetsnivået som man forventer i en Lexus. Faktisk er disse versjonene helt like med unntak av om det er forhjulstrekk (300e) eller firehjulstrekk (450e), som igjen gir litt forskjell på rekkevidden. RZ 450e har inntil 435 km rekkevidde (WLTP), mens RZ 300e har inntil 478 km rekkevidde (WLTP).

Felles for begge er at de tilbyr fremragende kjøreegenskaper, markedsledende sikkerhetssystemer, komfort og kvalitet fra øverste hylle og den umiskjennelige Lexus-følelsen.

  • FORDI KJØREOPPLEVELSEN ER ALT

    Ta imot helt nye RZ som kombinerer innovasjon med sikkerhet – både for deg, passasjerene dine og andre på veien.

  • VÅG Å SKILLE DEG UT

    Finn ut hvordan designet til helt nye RZ er inspirert av geparder.
     

  • RZ VERDENSPREMIERE

    Oppdag den avanserte teknologien bak steer-by-wire systemet og styre-yoken (tilgjengelig fra 2025) og e-Aksler med DIRECT4 kjørekontroll (kun tilgjengelig for RZ 450e).

  • BLI KJENT MED HELELEKTRISKE RZ

    RZ er Lexus' første helelektriske bil konstruert som elbil fra grunnen og opp. Den er bygget på den modulære e-TNGA-plattformen; en svært solid og sterk plattform som gir rom for å integrere batteriet inni karosseriet under kabinen.

    Batteriplasseringen sikrer RZ et lavt tyngdepunkt som igjen bedrer balansen, kjøreegenskapene og bilens respons. Sterke materialer og en avansert konstruksjonsprosess sørger for en solid bil, med lav vekt.

    RZ realiserer og utnytter det spennende potensialet som ligger i nye teknologier og forbedrer ytelse og kjøreopplevelse. Og med null-utslipp bidrar RZ på veien mot et karbonnøytralt og bærekraftig samfunn.

  • ELEKTRISK E-AKSLING

    Lexus e-Aksling er en kompakt modulærpakke med motor, gir og en ECU som befinner seg mellom drivhjulene foran og bak. e-Akslingene samarbeider med DIRECT4-systemet (kun tilgjengelig for RZ 450e) som kontinuerlig justerer hjulstillingstilling, trekkraft og strømfordeling. Totalt leverer det effektive systemet 230 kW (150 kW foran og 80 kW bak) og takket være at e-Akslingene er svært kompakte, frigjøres det mer plass i kupéen og bagasjerommet.

  • DIRECT4 KJØREKONTROLL

    RZ 450e har det nye DIRECT4-kjørekontrollsystemet, som samarbeider med de to e-Akslingene. DIRECT4, en eksklusiv Lexus-teknologi, er et intelligent system som konstant balanserer trekkraften mellom for- og bakakslingene, ved å automatisk fordele dreiemomentet. Resultatet er stressfri ytelse og stabile kjøreegenskaper, med intuitiv betjening som forsterker følelsen av samhandling mellom sjåfør og bil. Forskyvningen av dreiemoment mellom for- og bakakslingene kan justeres fra 0 til 100 eller 100 til 0 på millisekunder – raskere enn noe mekanisk system. DIRECT4 forbedrer også styreresponsen.

Det valgfrie One Motion Grip steer-by-wire systemet med yoke-ratt er en verdensnyhet fra Lexus, som byr på økt og forbedret dynamisk ytelse.

*One Motion Grip er under utvikling og forventes introdusert i 2025.


Litium-ion-batteriet i RZ består av 96 celler med en total ytelse på 71,4 kWh. Batteriet er integrert i understellet, som bidrar til bilens lave tyngdepunkt og gir RZ en rekkevidde på over 400 km. Med en 150 kW lader kan batteriet hurtiglades til 80% på ca. 30 minutter, uten at det går utover sikkerheten eller levetiden til batteriet. Batteriholdbarheten er bransjeledende med vårt 1 million km utvidete batterivedlikeholdsprogram. Det sørger for at batteriet fortsatt, etter 10 års bruk, vil beholde minst 90% av den originale kapasiteten. Takket være den utmerkede batterikvaliteten, aerodynamikk i verdensklasse og et effektivt oppvarmingssystem, som optimaliserer batteriytelse og rekkevidde, har RZ en uovertruffen effektivitet.

SIKKERHET

  • TREDJE GENERASJON LEXUS SAFETY SYSTEM+

    Tredje generasjons Lexus Safety System+ er standard i alle RZ-modeller, og byr på en rekke aktive sikkerhet- og førerassistansesystemer. Oppgraderingene fra det tidligere systemet sørger for økt evne til å oppdage ulykkesrisikoer. Ytterligere forbedringer inkluderer Proaktiv Kjøreassistent med styresassistanse og en ny Førerovervåkningsassistent, som følger med på om sjåføren er trett eller distrahert. I tillegg bruker Proaktiv Kjøreassistent frontkameraet til å kalkulere vinkelen på svingene, og justere styrekraften deretter når man kjører inn i svingen.

  • FORBEDRET PRE-KOLLISJONSSYSTEM

                                                                                        Det nye Pre-kollisjonssystemet oppdager ikke bare motorsykler på dagtid, men registrer nå også potensielle kollisjoner ved for eksempel høyre/venstresvinger og når andre kjøretøy skjærer inn foran en i kjørefeltet. Det kan også kalkulere og registrere kollisjonsrisikoen med motgående trafikk og fotgjengere som går over veien i veikryss. Muligheten til å unngå sammenstøt økes ytterligere med Nødstyringsassistenten.

  • DYNAMISK RADAR CRUISEKONTROLL

                                                                                Dynamisk Radar Cruisekontroll bruker en millimeterbølgeradarsensor og et kamera til å registrere kjøretøyet foran og opprettholde en forsvarlig avstand. Hvis kjøretøyet foran stopper, vil RZ også stoppe. Når kjøretøyet begynner å kjøre igjen, vil du også gjøre det – helt automatisk. Systemet gjenkjenner trafikk som brått smetter inn foran bilen, og i kombinasjon med Kjørefeltsporingsassistansen følger bilen en mer naturlig linje gjennom svinger. Dynamisk Radar Cruisekontroll vil også hindre deg i å kjøre inn i saktegående kjøretøy i den ytre filen.

Når en fotgjenger, syklist eller et kjøretøy nærmer seg kjørebanen vil Nødstyringsassistenten slå inn. Den vil forbedre bilens stabilitet og forhindre at du uforvarende forlater kjørefeltet. I motsetning til vanlig Nødstyringsassistanse, som aktiveres av føreren, vil Nødstyringsassistanse aktiveres automatisk når det trengs.

Ved siden av det banebrytende Lexus Safety System+, er den Utvidede Sikkerhetspakken en del av standardutstyret i RZ. Dette inkluderer Filskiftassistanse (LCA) som gjør at RZ automatisk kan bytte fil på motorveien, når den er aktivert av sjåføren, i tillegg til Varsling om kryssende trafikk foran, som bruker radarovervåkning til å varsle sjåføren om møtende trafikk fra begge sider.

DESIGN

  • SØMLØST E-MOTION DESIGN / SLANKE LEDLYKTER

    RZ er inspirert av designkonseptet "Seamless E-motion". I front oser RZ helelektrisk kjøretøy fra første øyekast – mye takket være den dristige tredimensjonale Lexus-signaturspindelformen som uttrykker elektrisk- utvikling, funksjon og ytelse. Med fraværet av en konvensjonell forbrenningsmotor har det gitt rom for et lavere panser og mindre luftinntak. Den har også slanke lykter med kjørelys som projiserer et Lexus L-motiv som er umiskjennelig RZ, fra første blikk.

  • KRAFTIG SILHUETT, BRED HJULSTILLING

    Bilens flytende sideprofil topper ut bak og skaper en gjenkjennelig silhuett, mens det skarpe frontdesignet gir en følelse av kraft og bevegelse. Bakfra fornemmes RZ' SUV-egenskaper, med god plass og fremragende kjøreegenskaper. Den lange akselavstanden på 2 850 mm, underbygger bilens lave tyngdepunkt og gode balanse. RZ kommer med 18-tommers felger i standardutgaven, og 20-tommers i de høyere utstyrsgradene.

  • HØYTEKNOLOGISK BAKLYS MED LEXUS-LOGO

    Nye RZ har en futuristisk karakter som understrekes av den sofistikerte høyteknologiskutseende baksiden. Den todelte takspoileren bidrar til bilens stabile ytelser. Den lange LED-lyslisten strekker seg på tvers av bilens bredde og er et kjennetegn ved Lexus-design. På RZ har den et skarpt, minimalistisk utseende som uttrykker enkelhet og presisjon understreket av det distinkte nye Lexus-merket.

RZ er en evolusjon av Tazuna-konseptet vårt. Det handler om å minimere hånd- og øyebevegelser for føreren, med nøye og gjennomtenkte plasseringer av instrumenter, knapper og skjermer. Prinsippet kommer fra de små justeringene av tøylene (på japansk "Tazuna") som en rytter bruker for å kontrollere en hest.

Det valgfrie panoramataket har et belegg som reflekterer infrarød stråling og reduserer varmen på solfylte sommerdager, i tillegg til å holde varmen inne på kalde vinterdager. Uten rullegardinen reduseres vekten, som bedrer kjøreegenskapene, og vi har derfor kunnet installere det største panoramataket i en Lexus, noensinne.

INNOVATIV TEKNOLOGI

  • EKSTRA STOR 14" TOUCHSKJERM / 10" HEAD-UP DISPLAY

    Den 14" store HD berøringsskjermen er en av de største i sin klasse, og lar deg sømløst navigere kartfunksjoner og justere lyd- og klimaanlegget. Kjøretøyinformasjonen kan projiseres direkte på frontruten via Head-up Displayet som måler 10". Det lar deg se alt fra navigasjonsinstrukser til sikkerhetsfunksjoner og kjøredata – helt uten at du trenger å ta øynene fra veien.

  • LEXUS LINK PREMIUM TILKOBLING

    Som eier av RZ kan du nyte fordelene av Lexus Link Standard Connectivity gjennom hele bilens levetid. Lexus Link Premium Connectivity-pakken er gratis de første 4 årene av eierskapet, og deretter tilgjengelig på abonnementsbasis. Premiumpakken har funksjoner som:

    • Skybasert navigasjon og stemmestyrt assistent
    • Informasjon om veihendelser og trafikkinformasjon i sanntid
    • Tilgjengelighet for parkering på gateplan og i parkeringshus
    • Fjernstyrt klimaanlegg: Alle RZ-grader tilbyr fjernstyring av rattvarme, setevarme og justering av kabintemperaturen.
  • 13 MARK LEVINSON® HØYTTALERE

    RZ kommer med det kritikerroste Mark Levinson® Premium Surround Systemet, som er skreddersydd til akustikken i kabinen. Med en 224 mm subwoofer og en 1 800 Watts forsterker, byr 12-kanalersanlegget på en digital hjemmekinoopplevelse. Og med Clari-Fi™teknologi blir lyden ytterlige forbedret, da den gjenoppbygger dataen som går tapt i MP3-kompresjon.

Med Android Auto® eller trådløs Apple CarPlay® kan du enkelt vise og benytte mange av smarttelefonappene på den 14" store multimediaskjermen. Foran finner du også en trådløs ladeflate, med 50% forbedret ladeytelser, i tillegg til fem USB-porter – tre foran og to bak på midtkonsollen.

RZ er utstyrt med e-Latch teknologi – Lexus' sømløse elektroniske dørsystem. Systemet er koblet opp til RZ' Blindsonemonitor som sørger for Safe Exit-assistanse. Safe Exit hindrer deg i å åpne døren hvis kjøretøy eller syklister nærmer seg bakfra. Systemet forventes å kunne bidra til å unngå 95% av ulykker forårsaket av åpning av dør.

RZ BILDEGALLERI

Utforsk designet og det utsøkte håndverket som preger interiøret i helelektriske RZ.

*One Motion Grip er under utvikling og forventes introdusert i 2025.